Må bra (fast inte pojkar)!

Under eftermiddagen idag på P1 pratades det om att antalet självmord bland ungdomar har ökat dramatiskt. Jag satt inte vid radion (så jag kan ha missat något), men jag är ganska säker på att genus aldrig var aktuellt när man analyserade och diskuterade detta. Vi vet ju redan att 3 av 4 som begår självmord bland våra ungdomar är pojkar – och nu när antalet har ökat dramatiskt så är det ju sannolikt att det är just bland pojkarna självhatet accelererar. Men varför skulle Sveriges Radio fästa någon vikt vid det? Här pratas det istället bara om “ungdomar”.

En pappa till en ung pojke som tog sitt liv intervjuades. Det jag minns tydligt är hur han berättade att “om man får höra att man är dålig och värdelös hela tiden, ja, så kanske man kan förstå”. Men något vidare begrundande kring detta gjordes aldrig, definitivt inte av SR’s reportrar. För mig är det alldeles uppenbart. Svenska pojkar i svenska skolor får lära sig år ut och år in att de är födda till mindre värdefulla människor (eftersom de är förövare, förtryckare och inget bra – deras maskulinitet, som de dessvärre föddes med, måste till varje pris avvecklas).

Och här har SR ett fenomenalt ansvar.

Det är så oerhört sorgligt, att vi tillåter detta. Att vi låter samhällets (feministiska), institutioner fortsätta med denna gräsliga behandling av pojkar. Osynliggörandet är nästan fullkomligt.

Senast igår såg jag denna affisch på en kommunal anslagstavla här i Stockholm. Den kanske inte ser så ruskig ut vid första anblick, men om man tänker efter är den faktiskt obehaglig.

Image

Varför skall inte alla våra barn och ungdomar “Må bra”? Vi vet ju att det inte finns en motsvarighet för pojkarna: “Må bra – Boys only”. Det existerar helt enkelt inte, eftersom det skulle vara så provocerande. Men “Girls only” accepteras. Och det i sin tur är en följd av det statsfeministiska synsättet på det man tror är en “könsmaktsordning” (där pojkarna skall straffas eller utelämnas eftersom de anses överordnade).

Men det är pojkarna som tar sina liv allra mest och de gör det allt oftare.

På svenska blir det “Må bra – fast bara flickor”. Och det passar väl jättebra som en rubrik till vårt samhälle.

7 thoughts on “Må bra (fast inte pojkar)!

  1. Ja, det är tragiskt. Sätter man sig in i statistik gällande nästan vad som helst där tjejer/kvinnor från feministers sida sägs vara förfördelade framträder en helt annan sanning. Jag såg det tydligt när jag satt och granskade Sveriges kvinnolobbys rapport där. Psykiska problem hos unga kvinnor ska särskilt uppmärksammas, samtidigt de som mår allra sämst är de äldre männen. Tjejers missbruk ska uppmärksammas, samtidigt som pojkar missbrukar ännu mera. Punkt efter punkt. Den här marxistiskt färgade maktanalysen som genusvetare och feminister pysslar med kan i förlängningen vara riktigt farlig, just i sammanhang som det här t ex.

  2. Du har rätt, Susanna. Samtidigt är det ju viktigt att säga samtidigt att flickor också mår dåligt. Ibland känns det som att “men det vet vi ju”. Jag är ju pappa till döttrar så jag kommer att bevaka deras rättigheter som en hök. Men än så länge är det bara misandri och förakt för pojkars situation som jag ser i media och politik.

  3. Leroy, du kämpar vidare och jag är glad att du hittade hit. Ja, vi har ju nästan en historia. Din stabilitet och kontinuitet är guld värd. Kämpa på med de vackra ord som är nyckeln till allt detta.

  4. “Den här marxistiskt färgade maktanalysen som genusvetare och feminister pysslar med kan i förlängningen vara riktigt farlig, just i sammanhang som det här t ex.”

    Den är redan farlig.

  5. Hörde på radion i morse om att självmorden bland unga hade ökat i Bromma. Hela inslaget var väldigt neutralt om könet på de som begått självmord vilket gjorde mig misstänksam. Hade det varit flest flickor hade det framgått tydligt. Mot slutet så intervjuade de en ung kvinna vars vän hade tagit livet av sig. Allt var upplagt för att få det att låta som det var en kvinnlig vän. Och så i slutet slapp det ur henne: “…varför han tog livet av sig”.

Comments are closed.