Lars Linder kan inte motstå lite extra manshat

Jag har tidigare skrivit om detta med det smygande manshatet, det som ligger inbäddat i andra typer av artiklar, kanske som notiser, filmrecensioner eller bara ett utkastat citat. Vi hittar det nästan överallt, i DN praktiskt taget dagligen.

Lars Linder publicerade ju en mer omfattande misandrisk text häromdagen (kring denna har återigen utmärkta Susanna Varis reflekterat).

Men idag skriver Linder om ett helt annat ämne, skulle man tro (åtminstone till en början). Det handlar om parasiter, hjärnfunktioner, toxoplasma… Helt enkelt en liten notis kring Forskning & Framstegs nya nummer om hur farliga parasiter kan vara för människan.

Men även här, i ett ämne till synes helt skyddat från plötsligt mansförakt, kan Lars Linder inte hålla sig. Han avslutar på detta sätt:

“…modigt bloggande kvinnor, anonymt hatande män.”

Man kan fråga sig varför? I en notis om hjärnforskning och beteenderubbningar. Men så vet vi ju att DN’s redaktion i dessa dagar säkert måste befinna sig i ett uppjagat manshatarrus, inte minst efter Bengt Ohlssons helomvändning och utspel som The Prodigal Son. Linder kan bara inte motstå ännu en känga mot den förhatliga gruppen män här i världen.

Obs. Endast i pappersutgåvan.

Image

13 thoughts on “Lars Linder kan inte motstå lite extra manshat

  1. DN kommer aldrig att dimpa ned i min brevlåda (svenskan troligen inte heller). Men det hade jag i och för sig bestämt för länge, länge sedan. Linder et consontes bara underbygger mitt beslut. Konstigt att man inte verkar reflektera över att man stöter bort potentiella prenumeranter.

  2. Jag har framförallt otroligt svårt att förstå hur styrelsen kan låta förfallet fortgå på det här sättet år efter år. Läser de inte sin produkt? Vill de inte längre tjäna pengar på tidningar?
    Att det finns från JMK genustvättade journalister som så småningom befordras till redaktörer och redaktionschefer och som styr blint enligt sin inlärda genuskompass är ju en sak men att inte styrelsen “styr” sin egen verksamhet är svårare att begripa. Är det något slags urspårat målgruppstänkande som ligger till grund för att behålla den nuvarande krusen? Eller är de så mossiga att de tror att det här mansföraktet är modernt och progressivt edgy?

      • Ja, det kanske får bli så den stora dagstidningen går under. Dålig känsla för var det nya tänkandet egentligen fanns fick det intelektuella samtalet att flytta någon annanstans.

        Rimmar till och med.

        Det är inte utan att man kan känna lite skräckblandad förtjusning. Hur skall det sluta? Själv körde jag DN under mer än två decennier och även om det naturligtvis skrivits mycket skräp så fanns det alltid några artiklar med lite höjd, som utmanade tanken, som gav lite aha. De finns fortfarande – men alltför glest – så för min del är gränsen nådd. Jag mådde dåligt av tidningen till slut. Varje morgon var en kamp mot ilskan över att läsa genuspladder på gymnasienivå. När jag sade upp tidningen kändes det otroligt befriande faktiskt och jag har extremt svårt att tänka mig att återvända till DN igen. Jag kanske aldrig kommer att läsa så mycket av längre kulturreportage eller analyser i tidningsform igen och det kan jag sakna. Men jag tänkte att satsa mer på att läsa böcker istället. Får se hur det går.

        Problemet är att skaffa sig dagsnyheter av klass men det löser sig på något sätt.

        Åsikter kan man däremot skaffa sig en masse på nätet och en del är riktigt intressanta 😉

  3. Pingback: Häxprocesserna på DN | Susanna's Crowbar

Comments are closed.