Dessa kvinnor är mina hjältar

Idag sänder jag ut mina varmaste tankar till alla fantastiska, underbara och begåvade kvinnor som jag haft glädjen att lära känna och vara nära genom mitt liv. Vänner, älskare, partners, kollegor, chefer, systrar, döttrar och såklart min egen mamma, i vars kropp jag också har levt.

Allra mest värme går till de modiga och intelligenta kvinnor som nu börjar göra sina röster hörda i kritiken mot den manshatande feminismen. De kvinnor som skriver under på att vi alla är lika mycket värda och att pojkar och flickor måste behandlas med samma respekt och värdighet. De kvinnor som inte accepterar misandri och male bashing – och som förmår se både män och kvinnor som i första hand människor. Människor som behöver varandra och som kan hjälpas åt för att göra livet till en bättre plats för alla. De kvinnor som tillsammans med män nu vill få slut på det av feminister startade könskriget.

Dessa kvinnor är mina hjältar. Modigare människor finns inte.

20 thoughts on “Dessa kvinnor är mina hjältar

  1. Mia: Ja, jag läste det där i Flamman. Faktiskt välformulerat och intressant. En del smarta personer har nog börjat förstå att feminismen som den ser ut idag håller på att trasa sönder hela vänstern…

    • Läser Flammanartikeln och funderar helt kort:
      Om TV-dokumentären av Evin Rubar upplevdes som feminismens största backlash i modern så kan jag tänka att SVT av hänsyn inte vågar sända den norska serien Hjernevask i 7 delar från 2010, det skulle bli en ny backlash Rubar gånger 7, inget ledningen vill återuppleva, därför så tyst.
      Jag misstänker detta starkt då jag tillbringat decennier i koncernens sköte.

      • Luttrad: Intressant. Ja, vi är många som skrivit till ansvariga inköpare på SVT och försökt väcka intresse för Hjernevask. Men det verkar vara tvärstopp. “Fri och oberoende television”, skulle inte tro det. Det skulle hota hela feministiska SVT’s ideologiska moderskepp: Genusvetenskapen. Därför kommer serien aldrig att sändas. Könskriget har ju också förbjudits att repriseras, inte sant? Som ett resultat av fällningen i Granskningsnämnden (där nuvarande kulturministern satt med – som ju har en historia i kvinnojourerna).

      • Kimhza 7:31
        Antar att det är internt motstånd inom SVT eller annan fri kanal för att skydda hypoteserna som genusvetenskapen ankrat vid.
        Jag tror man diskuterat inköpet men funnit, nödgats göra 7 tillrättalägganden eller helt sonika korta serien och lägga till egna intervjuer vilket producenten av norska Hjernevask inte skulle tillåta, från och med detta är Hjernevask en ickefråga för SVT, eller annan fri kanal, i evighet.
        Sedan detta med “fri television”
        Norska Institusjonen Fritt Ord tilldelade programserien Hjernevask dess programledare Harald Eia, pris för anmärkningsvärda ansträngningar för främjande av yttrandefriheten, läser jag.

        Kan tänka Norska Institusjonen Fritt Ord bedöms tillhöra de patriarkala strukturerna, därför är priset inget som kan främja beslutet köp.

  2. Tack! Ja, vi behöver uppmuntran. Faktiskt även från män. De argaste påhoppen har kommit från män när jag kritiserat feminismen. Man uppfattas inte som okvinnlig, och det är jobbigt.

  3. Bra skrivet!

    Och tack, Mia. för en intressant länk. Att Flammans recensent ser MSs bok som en uppmaning till “rättning i ledet”. Jag hoppas på en upprepning av 1970-talssekterismen inom vänstern där de mest radikala krigade sig trötta med de nästan lika radikala och anklagelser om “högeravvikelser” duggade. Måtte feminismen drabbas av en liknande inbördes konflikt.

  4. Pingback: En flodvåg | Susanna's Crowbar

  5. #nätkärlek på Bodegan! Ett riktigt 2 for 1-tema. Efter de senaste dagarnas debacle så är det lätt att känna sig lite avtrubbad och håglös, dumheten ter sig nästan oändlig.

    -Keep calm and carry on! 🙂

Comments are closed.