Step up, Mattias Göransson!

De sista dagarnas händelser (Gräv13 och hanteringen av Svelands “Hatet” i medierna), bekräftar det som jag länge känt, att den svenska samhällsdebatten befinner sig i ett slags nervöst förstadium till ett demokratiskt haveri. Den allt mer verklighetsfrånvända dagspressen rasar i upplagor samtidigt som förtroendet för journalistiken är lägre än någonsin. På Dagens Nyheter, där ytterligare 100 journalister nyligen varslades, skruvas häpnadsväckande nog det tokfeministiska tonläget upp än mer. Det finns i stort sett ingen information eller rapportering kvar i DN som inte tar utgångspunkt i ett statsfeministiskt könsmaktsperspektiv. Det är outhärdligt att bevittna.

Trovärdigheten för journalisterna ligger i botten. Och är det så konstigt? Genom Gräv13 visas hela galenskapen upp. Feministiska journalister som ställer sig upp och skriker åt andra journalister: “Gubbslem, gubbslem, gubbslem…”. För att de är män. Och att man menar att de har “förminskat” Maria Sveland, bland annat därför att någon (en kvinna) hade mage att undra över valet av pistoler som örhängen – och att någon annan (en man) hade mage att ifrågasätta varför Sveland hyllar idén om att “våga vägra debatten”.

Den våldsamma (men logiska), polarisering (både mellan kön och andra “identiteter”) som egentligen är en naturlig följd av den svenska statsfeminismens människosyn och politik (instiftad av ROKS-vännen och fd vice statsminister Margareta Winberg), har nu nått så kritiska värden att något fundamentalt i kärnan är på väg att brista. Hatet, frustrationen, aggressionen och den rena och råa avskyn gentemot allt biologiskt manligt och maskulint (i kombination med det etniskt svenska), har nått sådana nivåer att viljan att mötas, lyssna eller debattera har dött.

Om en uppburen svensk författare (Birgitta Stenberg), i SR slentrianmässigt kan konstatera att “mannen är fienden”, så är det väl heller inte så konstigt att förstå den miljö där t ex SVT ständigt bashar vita män och dyrkar Maria Svelands politiska budskap. Eller att Svenska filminstitutets VD Anna Serner tycker att alla män är slem – och ser sitt uppdrag som att hon måste motarbeta, särskilt de vita, svenska män som vill göra film. Det här är en kultur bland feministiska makthavare och institutioner som har tagit över helt. Male bashingen som öppen och hyllad aktivitet har spridit sig genom hela den svenska samhällskroppen, från förskolorna till EU-politiken. Praktiskt taget allt som förknippas med traditionell manlighet eller maskulinitet (i synnerhet om det hänger ihop med något “svenskt”), utmålas som ondskefullt, felaktigt eller åtminstone smaklöst. Nu också det miljövänliga intresset för vedeldning (!?).

Det går knappt att beskriva galenskapen längre.

Manshatet forcerar nya gränser varje dag. Man känner nästan vinddraget.

Och på andra sidan, där vi står, där hoppet om det sunda förnuftet finns kvar, växer också anhängarna. Över blockgränser, från vänster till höger, från humaniora till naturvetenskap, kvinnor och män, fler blir vi för varje dag som vågar höja våra röster. Nu också Janne Josefsson. Tack för modet att äntligen våga kalla radikalfeminismen för precis vad det är – fascism (ja, nu gör ju inte jag normalt några skillnader på uttrycket feminism och radikalfeminism, men ni förstår att jag menar den svenska politiska feminismen och statsfeminismen när jag skriver feminism annars).

Nu väntar jag på utmärkta och modiga Mattias Göransson (chefredaktör för Filter), också från Göteborg. Kan inte ni (Göransson och Josefsson), tillsammans försöka rädda den här kapsejsade skutan? Mejsla bort rötan? Hannes Råstam hade klarat det, ja, det tror jag, men han togs ifrån oss. Jag hoppas på er, det tror jag att det är många som gör. För visst handlar det om fascism. Och fascisterna kallar sig för antifascister, precis som Orwell förutspådde.

I slutändan handlar det om demokrati – och om vi accepterar att begreppet håller på att urholkas. Ni sunda människor som läser denna blogg (jag är glad att ni är så många) – skriv gärna till Mattias Göransson (och Filter), och peppa honom i att ta sig an feminismen som ämne.

mattias@magasinetfilter.se

Vi måste bryta tystnaden.

30 thoughts on “Step up, Mattias Göransson!

  1. Strålande inlägg! Ja, det är helt sjukt det som pågår och det har urartat rejält på sistone. Jag bojkottar nu DN och kommer göra detsamma med SvD om den utvecklas åt samma håll. Jag upplever att den sunda kritiska diskussionen finns på nätet numera. Tror att väldigt många delar våra värderingar men tar inte ställning utåt. Man förstår mekanismerna bakom förtryck och hets mot olika grupper. Det är precis det vi se nu.

  2. Om 10 år är det vi män som går i demonstrationståg och sjunger “Vi är många, vi är hälften!”. Men först ska vi helt ner och vända.

    Historien går i cirklar och den historielöse är dömd att traska med.

  3. Inte för att jag har en aning om Mattias är något att räkna med men vem vet? Någon journalist borde väl lockas av att beskriva det här fenomenet för det kommer att gå till historien på ett eller annat sätt. Vedartikelns avslutning är ju rent fantastisk i sin dumhet. Fast för en gångs skull tycker jag det känns som att journalisten som skrev faktiskt själv tycker att det är trams eftersom han slänger in den på slutet efter att ha skrivit 2/3 vettigt om ved.

  4. Strålande sammanfattning! Det är lätt att bli lite politiskt förlamad efter ett sådant här debacle som varit de senaste dagarna.

  5. Mycket bra skrivet! Ja, det vi bevittnar är ett totalt haveri. Vi funderar på att emigrera när så blir möjligt. Den här feministiska fascismen börjar bli riktigt otäck.

  6. Utmärkt inlägg som sammanfattar det jag själv har känt och tänkt de senaste dagarna i kölvattnet på den praktskandal som Maria Sveland lyckades med genom sin största tillskynderska Mirjamsdotter. Den otäcka retorik och den totala avsaknaden av balans hon uppvisade, saknar nästan motstycke och är en skamfläck i svensk historia som borde gå till historieböckerna. Inte bara lyckades hon osynliggöra tre ´kvinnor som genast förminskades till oigenkännlighet, hon lyckades också ge uttryck för den misandri som numer färgar den moderna feminismen i allt högre grad. Men jag tror de har begått ett STORT strategiskt misstag (till min stora glädje). Om man ger sig på både Janne Josefsson och Robert Aschberg i samma andetag, har man per definition skitit i det blå skåpet för sista gången.Man ger sig helt enkelt inte på sådana tungviktare som dessa utan att det blir konsekvenser, inom parentes kan jag avslöja att de konsekvenserna inte nödvändigtvis behöver vara positiva. Så den gamla bibliska tesen om att synden straffar sig själv kommer nog att visa sig vara sann även för ateister som dessa ideologiskt drivna fanatiker.

  7. När vuxna människor i städade sammanhang skanderar smädelser innebär det att fiendebilden växt sig så stark att man inte längre ifrågasätter och tänker, andra kanske inte ser världen som jag. Det är otäckt.

    Jag har inte läst Filter och vet inte vem Mattias Göransson är men de i min bekantskapskrets som läser Filter tillhör definitivt de som genast skulle sluta läsa tidningen om den skrev något negativt om genusteori. Vad är det jag missförstått?

  8. Jag vet inte hur det till sist gick för lektorn vid högskolan i Dalarna som stängdes av efter att ett vidarebefordrat mail med texten “”Kan du hjälpa Mohammed, han kommer nog direkt från Mecka” också råkade hamna hos personen lektorn syftade på. Blev han steglad?
    Hur som helst bubblar den incidenten upp för mig när jag tänker på Anna Serner och hennes sleminlägg. Förfärligt att en person i en sådan ställning kan häva ur sig dylika utbrott från det limbiska systemet utan att någon i det officiella Sverige tar henne i örat.

    • Leif: Jag tänker att det är ganska illustrativt att SVT Aktuellt viger merparten av en nyhetssändning åt att flickor och pojkar får pyssla och bowla på olika dagar i Borås – men inte bryr sig alls om att Filminstitutets VD kallar män för slem.

      • Jag skrev en kommentar på Anna Serners blogg igår som ännu inte blivit godkänd där jag påpekar att om det nu är som hon påstår att SFI har gett filmstöd till vita män på grund av deras kön och etnicitet så har hon medarbetare som begår brott mot diskrimineringslagen, vilket är något hon som VD borde stoppa och anmäla. Och om hon inte har belägg för att de vita männen får stöd för att de är vita och män så borde inte heller säga det, eftersom det är både rasistiskt och sexistiskt (detta sista skrev jag inte men borde göra det i en uppföljningskommentar om jag blir publicerad).

    • Jag tänker aldrig kalla Anna Serner för fittslem!

      Skämt åsido: det borde vara självklart att Anna Serner måste avgå. Med ett sådant offentligt ordförråd är hon varken vuxen eller vuxen sitt uppdrag!

  9. Opinionsbildning och röstande är förstås viktigt men mest tror jag på taktiken “starve the beast”: göm undan pengar, jobba mindre, jobba svart, ta ut mer bidrag och ersättningar.

      • Om alla slutar att betala in till systemet kommer systemet kollapsa. Starve the beast = svält systemet. Problemet med den lösningen är att det kommer ta mycket lång tid att bygga upp systemet igen.

    • Ibland får jag sådana impulser. Liksom hoppa av, utnyttja systemet, undergräv makten. Men jag tror det får stanna vid fantasier.

  10. Kimzha: det är en taktik som använts av allt folkligt motstånd mot överheten under alla tider.

    • För att feminism betyder att kvinnor ska vara jämställda med män medan män inte ska vara jämställda med kvinnor. Men det kanske han inte vet. Eller så håller han med.

    • Ekvalist – Jag tappade förtroendet för honom när det framgick att han är keynesian. Det här var droppen. Hoppas att tidningen går omkull.

  11. Tack för det sakliga inlägget. Det snällaste jag har att säga är: Feministfascister.
    Man slutar aldrig att förvånas, vilket bottennapp…

Comments are closed.