Vågar man avskeda Janne Josefsson?

Löpsedlarna vittnar nu om att ett “storbråk” försiggår på SVT och i redaktionen för Uppdrag Granskning. Rykten har ju också tidigare handlat om att slitningar och osämja funnits bland UG’s medarbetare. Nu kan vi vara helt säkra på vad för slags strid detta är. Feministiska SVT vill få bort Josefsson. Den feministiska falangen bland UG’s medarbetare vill också få bort Josefsson. Det hade man säkert också kunnat verkställa omedelbart om det nu inte hade handlat om just Janne Josefsson. Dels är han stridbar och dels är han den journalist i landet som svenskarna har störst förtroende för. Det är en knivig sits för SVT’s ledning.

Det här är en viktig strid, inte minst för demokratin och Public Service framtid. Men det verkar varken Robert Aschberg eller Täppas Fogelbergs ha den minsta aning om. Uppdrag Granskning har sakta men säkert tagits över av feminister, precis som övriga SVT. Det senaste feministiska beställningsverket “Män som näthatar kvinnor” vittnar tydligt om detta. Men i vägen för omställningen till en ren propagandaredaktion verkar nu Janne Josefsson stå, som med sina traditionella och otidsenliga (och manliga), åsikter om journalistik och debatt (att man skall ha täckning för det man påstår), är omöjlig och därför måste han röjas ur vägen.

Kommer man att lyckas?

Han har ju gjort sig skyldig till det värsta tänkbara (som en man kan göra). Han har “förminskat” Maria Sveland. Ja, åtminstone är det så anklagelsen låter. Han har dessutom sagt det som alla tänkande (och upplysta), människor har förstått sedan länge, nämligen att den manshatande feminismen har likheter med fascismen. Inte minst därför att hatet bottnar i en biologisk urskiljning av vissa människotyper och klassificeringen av dessa som mindre värda. Den svenska statsfeminismens kärna, alltså.

Mot bakgrund av dessa synder så ser det mörkt ut för Janne Josefsson. Jag tror faktiskt att han sitter riktigt löst. Frågan är bara om feministerna har en strateg som ser framåt och kan överblicka konsekvenserna av ett avskedande. Hur mycket skulle det kosta? Och mot det skall man då ställa att Josefsson efter detta kan komma att vilja fokusera på avslöjanden om feminismen. Men inifrån SVT?

Jag skulle tro att Josefssons dagar på SVT är räknade. Han betraktas sannolikt som en “loose canon”, som skulle kunna skada organisationen för mycket om han börjar gräva i detta ämne på allvar. SVT har för mycket i den feministiska garderoben. Och om nu Josefsson är en uttalad “fiende”, vem vet vad han skulle kunna hitta med tillgång till hela Public Service nätverket. Nej, jag tror att han kommer att tryckas bort. Vi får se om jag har rätt.

27 thoughts on “Vågar man avskeda Janne Josefsson?

  1. Det verkar som vissa menar att attacken mot honom var planerad. Oavsett om den var det eller inte gissar jag på att Janne gjorde sig en del ovänner när han granskade hjälporganisationerna senast. Hjälporganisationerna i Sverige verkar vara ordentligt i klorna på feminister och höga chefer på Rädda Barnen, Majblomman och andra organisationer tyckte nog det var rätt otrevligt att bli exponerade på det sätt de blev. Om vi spinner vidare på feministkonspirationsteorierna har dessa människor förstås vänner på SVT.

    Min egen gissning/förhoppning är att det inte alls är så illa på SVT som pressen vill göra gällande – man vill gärna få det att se ut som att Josefsson är i en utsatt position, men nog måste det vara en jobbig miljö för honom att vistas i oavsett det som hänt senaste dagarna. Hur som helst har han folks förtroende till skillnad från media i allmänhet. Det kanske inte vore så korkat av Josefsson att lämna det sjunkande skeppet på public service.

      • Jag känner bara kulturen på SVT genom det de pumpar ut i TV – och det blir bara mer och mer radikalfeministiskt så du gissar nog bättre än mig. Det vore oerhört korkat av dom att kicka JJ då han har folks förtroende men de behöver ju inte bry sig om sådant – de kan ju hänvisa till att det är “public service” de håller på med (förutom *host* Melodifestivalen, lekprogram osv osv osv).

      • Och överträdelsen? Att ha “förminskat” Maria Sveland? Är hon mer prinsessa än prinsessorna? Och vem jobbar Mymlan för? Har hon inga efterräkningar att vänta?

        Konstiga värld.

  2. Du kan ha rätt. Men SVT kommer att lida obotlig skada om så sker. Det kommer då att bli uppenbart för var och en vad begreppet “Fri television” egentligen står för.

  3. Frågan är om det är bättre att ha Janne på insidan tältet och pissa ut, eller på utsidan och pissa in. Om de tvingar bort honom lär han inte ha problem att få jobb, hur många feminister som än finns i gammelmedia. Och han kommer alltid att vara en grävande, avslöjande reporter. Han kanske tar över på TV4 Kalla fakta. Tror inte att Scherman skulle tveka många sekunder om Janne blev tillgänglig. TV4 är ju reklamfinansierad och med Sveriges populäraste journalist blir det höga tittarsiffror. Och bra reklampengar. En hämdgirig JJ är nog inte att leka med. Ujujuj.

    Jag kan inte låta bli att dra paralleller till hur Jan Guillou låter sitt alter ege o sina böcker, Erik Ponti, sluta sin bana på SR Ekot.

  4. Jag tror snarare att han slutar frivilligt i så fall. Med den stämningen på UG lär han inte trivas särskilt bra. Kanske bättre för honom på en reklamfinansierad kanal där han har friare händer att granska vad han vill, inklusive den heliga mediafeminismen. Men sämre för SVT.

  5. Det är svårt att sia om Janne Josefssons framtid på UG. Jag gissar att han motarbetats länge, men att bägaren nu kanske runnit över för feministerna. Antingen kommer han att slängas ut eller så mobbas han och får bara betydelselösa uppdrag.

    Tyvärr verkar TV4 vara lika feminist-angripet som SVT, men det kanske finns friska avdelningar där. TV5, TV8, o.s.v är inget alternativ för att nå en bred publik.

    Janne Josefsson tillhör den handfull Svenska journalister som förtjänar någon respekt. Han borde leda SVT.

  6. hereticsright: Ja, det här är onekligen en knivig situation för Eva Hamilton inte minst. Vad göra? Det man kan vara helt säker på är att om det inte hade handlat om just Janne Josefsson, så hade journalisten i fråga försvunnit omedelbart (från alla uppdrag).

  7. Fast händer det inte något just nu? Josefsson säger emot, Täppas likaså, GW blir förbannad när någon kallar honom sur gubbe. Åtminstone några ifrågasätter hyllningarna av den normalt oberörbara oduglingen Sveland.
    Jag tror förstås inte att stämningarna och debattklimatet kommer att förändras mer än högst marginellt men på Gräv-seminariet tror jag faktiskt att feministflocken sket i det blå skåpet.

      • Jag brukar ju tjata om att de här människorna redan har förlorat men att det kommer att ta tid innan det är över. Jag håller med Joseph – spektaklet som blivit efter Sveland vs Josefsson-affären visar att det är något som händer. Täppas, Josefsson, Aschberg, GW – det säger något. Svelands påhejare har skämt ut sig ordentligt och de har ingenstans att ta reträtt! De har kört på den här linjen så länge nu att det inte finns någon återvändo. Det är all in, och naturligtvis kan man inte tvinga på folk de här idiotierna för evigt. Titta bara på förtroendet för media, det rasar konstant – och hastigheten med vilket det rasar ökar läste jag nyligen. Det finns bara en väg att gå, dagens idiotfeminism är på väg ut. Dessvärre visar hysterin som uppstått att det är rätt illa ställt därute (faktiskt värre än jag trodde), och det kommer att ta tid.

        Frågan är hur länge? Min gissning är att så länge det inte finns någon politisk kraft/media som kan ställa sig mellan Avpixlat mfl och dagens etablissemang så kommer det att dröja. Tystas Josefsson kommer det att behöva gå rätt långt innan vi har ett vettigt debattklimat här. Sådana som Josefsson skulle aldrig börja jobba åt SD-gänget, vilket innebär att de som är kvar att driva motkampen politiskt är SD (och ev ytterligare några bokstavsförkortningar). Det är definitivt inte bra med denna polarisering. Pendeln svänger redan åt andra hållet och jag tror efterverkningarna på den här historien kommer att säga mycket om hur pass långt den måste gå i andra riktningen innan de här människorna åker ut. Själva händelsen i sig är inte speciellt intressant alls.

  8. Pingback: Apropå härskartekniker | Susanna's Crowbar

  9. Jag håller nog med Cafe Rättvisan lite, jag tror också att de sket i det blå skåpet, åtminstone lite grann. Fulla feminister som skriker gubbslem är ju nästan för bra för att vara sant! Och att det faktiskt visades upp hur rabiata de ändå är var också viktigt. Sen kanske JJ trycks bort sakta men säkert ändå. Som AV sa, vad är bäst? Pissa inifrån och ut eller utifrån och in? Det sista är nog inte sagt om detta…

  10. Jag tror inte JJ sitter löst, jag tror faktiskt han har stärkt sina aktier efter det senaste bråket och det skadar ju inte att han har nydokumenterat gott förtroende. Jag inte om JJ har någon partibok men den vettiga delen av vänstern måste säga ifrån och säga att man kan hylla principerna om frihet, jämlikhet och broderskap utan vara antiintellektuell, socialkonstruktivist/postmodernist eller bara skvatt galen. Jag tror sekten runt Sveland med anhang har gjort bort sig och att feminismen börjat bli omöjlig som användbart begrepp, därmot befarar jag att vi kommer att få en liknande kvoteringsiver vad gäller “ras”/”hudfärg”. Problemet är att åsiktsindoktrineringen är så genomgripande att tankegångarna fortfarande är vardagsgods på redaktioner och verksledningar.

  11. Du underskattar de svenska lagarna kring anställningstrygghet. De kan inte avskeda honom från SVT utan vidare. Inte om han är anställd vilket är sannolikt med tane på hur länge han varit där. Däremot kan de plocka bort honom från UG men det kan nog vara svårt att placera honom någonstans utan att skapa ännu värre problem. Jag tror han blir kvar men vi får se.

    Däremot är det mer bekymrande med vad som händer när han och eventuella andra i samma kaliber (kommer inte på någon nu, Hannes Råstam dog ju och Evin Rubar verkar borta) försvinner på grund av ålderspension.

    Finns det några män i de yngre generationerna som vågar ta bladet från munnen? Ytterst osannolikt, de böjer nacken inför feminismen och går snällt och gör reportage om kvinnans underordning. I alla fall om de vill ha jobbet kvar, de flesta nya sitter löst i dagens mediavärld.

    Men vi får se, det känns ändå som något rör på sig. Det räcker förmodligen med att några tar modet till sig så öppnas dammluckorna och då åker elitfeminismen ut genom avloppet. Hoppas hoppas…

  12. Jag är kvinna och journalist men var tyvärr inte på plats, dock har några av mina väninnor berättat vad som hände. Jag måste säga att som kvinna och “normal” feminist skäms jag och är orolig att hela kvinnokampen punkteras av denna odemokratiska skara kvinnor. Att inte ta debatten är förödande tycker jag.

    Jag måste även tillstå att ge sig på JJ, som faktiskt är en knöl privat, är ingen bra idé då han, om någon, har styrkan att slå tillbaka på ett förödande sätt. Även om jag tycker han är en knöl är han en av Sveriges skickligaste grävande journalist och tänk bara om han skulle göra en djupdykning inom extremfemisismen!

    Givetvis kan han kanske bli tvingad bort från UG och SVT men samtliga andra kanaler skulle vilja anställa honom direkt, speciellt de små kanalerna, och han skulle få full frihet att göra vad han vill. Man kan ju undra om hur Maria skulle reagera om hon får ett samtal från JJ om att bli intervjuad, hon kan neka men då kommer det att höras.

    Vad jag än tycker om honom privat beundrar jag, och en stor del av journalistkåren, honom.

    • Mackie: Jag förstår vad du säger. Och gillar din analys. Huruvida JJ är en knöl privat hör inte till, det intresserar mig inte ens, viktigare då att fokusera på hans arbete – och prata om värderingar, idéer och journalistik.

      Gillar din konklusion!

    • Min erfarenhet är att många personer som är enastående på det de gör kan vara rätt knepiga privat. Om inte annat för att de egenskaper som gör dem så grymma i sitt gebit inte är så lätta att stänga av. Som jämförelse är många idrottsstjärnor rätt dryga privat – helt enkelt för att de är sådana extrema vinnare och så oerhört fokuserade.

      Men som Kimhza skrev, så hör det ju inte hit.

Comments are closed.