Beyoncé är (inte) feminist och Peace & Love går i (ännu en) feministisk konkurs

Ett avslöjande uppslag i dagens Svenska Dagbladet Kultur. Den svenska mediafeminismen markerar sitt tolkningsföreträde och visar för tiotusende gången hur man agerar utifrån tron att händelser och kultur i första hand måste bedömas utifrån sina feministiska egenskaper.

Det är förbluffande naturligtvis, men alldagliga grepp av svenska kulturjournalister (som praktiskt taget alla är feministiska sektmedlemmar och som ju arbetar politiskt i första hand). Det finns en del särskilt intressanta aspekter i dessa texter som är värda att lyfta fram.

Vi börjar med Elise Karlssons artikel om Beyoncé. Nästan en helsida. Karlsson gillar Beyoncé och det är väl utmärkt, kan man tycka. Men hur redogör Karlsson för detta?

“Beyoncé är en stor artist – en imponerande röst som också vet hur man gör ett intryck med en show. Men att hon har ett så stort följe bland människor i min ålder har också andra orsaker. Beyoncé har blivit en feministikon. Inte så mycket för sina idéer, om dem talar hon sällan särskilt utförligt. I intervjuer verkar hon snarare ha gjort en konst av att säga så lite som möjligt. Och av att tala sig varm för kvinnokraft utan att behöva använda ordet feminist. Nej, Beyoncés feminism ligger mer i vad fansen själva gör av henne, lite som den ”Gaga feminism” som Jack Halberstam beskriver i sin bok med samma namn.”

Beyoncé verkar inte säga så mycket, heller inte om feminism. Det framgår inte ens om Beyoncé är feminist (snarare att hon inte är det). Men eftersom Karlsson är feminist (och gillar Beyoncé), så gör hon henne till feminist. Hur skall man annars kunna skriva en hyllning till artisten, verkar Karlsson resonera.

Karlsson slår också fast att Beyoncés fans är feminister:

“De som dyrkar Beyoncé idag är de som fick sina första feministiska impulser med tjejgrupper som Spice Girls och deras girl power, och som fortsatte till sådana som Beyoncés Destiny’s Child och TLC.”

Sedan beskrivs några av Beyoncés sångtitlar som är starka; ”Run the world (Girls)” och andra som kallas unkna; ”Single ladies (put a ring on it)”.

Helt förväntat alltså. Relationer som kunde tänkas ha med kvinnor och män att göra är inte bra: “…är rätt unken i sin syn på moderna relationer.” Men det som är postivt är naturligtvis den heterokritiska dimension i Beyoncés material som Karlsson tycker sig se: “Fast när Kurt i tv-serien ”Glee” råkar göra ”Single ladies” till en del av sin komma ut-process får den en annan innebörd…”.

Det är så politiskt korrekt och inordnat i den statsfeministiska agendan att texten nästan värker (i sin inlåsning). Återigen bekräftas det att allt som behövs idag för att bli kulturkritiker (också i SvD) verkar vara några kurser i genusvetenskap vid Södertörns.

Vi fortsätter med dagens krönika av Erika Hallhagen (Tack, Markus för länk).

Det handlar om konkursen av musikfestivalen “Peace & Love”. Texten öppnar upp för några reflektioner, inte minst i samband med hur resonemangen gick när Arvikafestivalen slog igen för några år sedan (eller var det i fjol?). Det som slår mig först och främst – och som blir närmast komiskt ur ett historiskt perspektiv – är hur tydligt det är hur detta är eliten (journalister som skriver i de största medierna och som slår fast vad som är korrekt och riktigt), som förfasar sig över hur ungdomar inte längre verkar gilla de korrekta budskapen, den “rätta läran”. Jag ser framför mig hur krönikörer under tidigt 60-tal kunde förfasas över rock’n’roll och intåget av en musik- och ungdomskultur som ansågs skadlig och felaktig.

Det är inte klokt men idag låter det likadant. Men nu är det feminismen som utifrån sitt maktperspektiv förfasas över att ungdomarna väljer det icke-korrekta. Hallhagens krönika (och då skall vi komma ihåg att denna text publiceras i en av Sveriges största dagstidningar), är ett utomordentligt exempel på detta.

Så här avslutas krönikan:

” … för Sverige behöver en festival som Peace and Love. En tillställning som uppkom för att vända den negativa mediebilden av Borlänge och som vid sidan av musiken bland annat presenterar föreläsningar av “Vita kränkta män”-grundaren Kawa Zofalgary och har programpunkter som “kvinnorna vid spisen”. Allt medan Bråvallafestivalen lockar med sidoaktiviteterna freestylemotorcrossuppvisningar…”

Nej, Erika Hallhagen gillar inte Bråvallafestivalen (de har ju manligt kodade aktiviteter, förstår vi), och sörjer att svenska ungdomar inte gillar att applådera sexistiska och rasistiska sidoaktiviteter när det är festival. “Vita kränkta män” är ju för Hallhagen en riktig kvalitetsgarant.

Men sveriges ungdomar väljer uppenbarligen bort skräpet. Kanske är man mer intresserad av fest, musik och glädje? Kanske till och med Fred och Kärlek? Som inte har med hånfulla attityder gentemot kön och hudfärg att göra? Men den tanken har naturligtvis aldrig slagit Erika Hallhagen.

Det finns en annan dimension i detta som förmodligen heller aldrig slagit Hallhagen – och som är så beskrivande för det svenska kulturklimatet och dess konsekvenser. Istället för att fokusera på det som verkligen händer, alltså att analysera varför svenska festivaler går under och internationella koncerner (ofta tyska), tar över, så drunknar analyserna och den offentliga debatten i meningslösa och befängda genusperspektiv.

Tänk om vi istället hade kunnat skapa världens bästa svenska musikfestival?

17 thoughts on “Beyoncé är (inte) feminist och Peace & Love går i (ännu en) feministisk konkurs

  1. Jag läste också den artikeln och här är den.
    http://www.svd.se/kultur/hallhagen-om-peace-love-en-for-pimpad-bil_8217730.svd

    Jag tror förövrigt att peace and love dog då de har lockat folk med artister som är populära för tillfället blandat med stora band från förr. Detta år gjorde de en misskalkylering med depeche mode och Håkan Hellström, där ett av banden skulle passa bättre in på tillexempel sweden rock och Hellström inte är alltför svårt att se i andra städer.

  2. Bra skrivet! Klart Zolfagary ska få framträda på varje festival i det här landet. Jag känner folk som var engagerade i P&L och ifrågasatte varför festivalen tog in Rihanna som förstanamn förra året till priset av 15 Mkr. Hennes konsert var dessutom på sin höjd medioker, enligt en samstämmig kritikerkår. Men hon är ju en Kvinnlig Superstjärna, så då spelar ju showens kvalitet och priset mindre roll. Tills konkursen är ett faktum.

    http://www.dt.se/nojekultur/peacelove/1.4858682-rihanna-forsenad-och-ofokuserad
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article15056912.ab
    http://gaffa.se/recension/62225
    http://www.dn.se/kultur-noje/konsertrecensioner/porrig-rihanna-avslutade-festen

  3. Bra att du håller ställningarna angående kultursidorna. Madonna är en annan, stor kvinnlig artist som man försökt göra till feminist. På en uttrycklig fråga angående detta svarade hon: “Nej, jag är humanist.”

  4. I Sverige verkar det vara så nu för tiden att festivaler ska drivas av helt fel anledningar. Pengar är bara ett kvitto på att man gör något rätt. Pengar får aldrig bli den primära drivkraften, då förlorar man fokuset på det som är viktigt och det som faktiskt har genererar pengarna.

    En del pratar om att det är obalans mellan antalet kvinnliga och manliga artister på festivaler. Återigen ett felaktigt fokus som i slutänden inte genererar pengar för arrangörerna.

    Sen avslutar jag med en liten skamlös plugg för en festival som faktiskt inte verkar ha förlorat fokuset:

    http://www.urkult.se

  5. Jag såg också Hallhagens erbarmliga krönika. Spännande att hon tycker att hataren Zolfagarys framträdande är att föredra framför de nöjen som erbjuds på Bråvalla.
    Om en man framför kritik,hur saklig den än är, mot en feminist så är man en hatare och en Breivikare men om en feminist som Zolfagary hånar män så skall man applådera det. Dubbelmoral av värsta sort.
    Sedan förstår jag inte att en feminist kan hylla Beyonce. En kvinna som uppträder i minst
    sagt utmanande kläder. När kvinnor visas upp på samma sätt i andra sammanhang
    så handlar det om kvinnoförtryck. Fast logik är ju inte feminismens starka sida…

  6. Tror Bråvallafestivalen kan bli fantastiskt bra. Ska själv åka. Vill ju inte missa Rammstein.

  7. Nästa vecka börjar Sweden Rock, Sveriges lönsammaste festival. Den har förvisso också konkat en gång, men det var många år sen. Orsaken var att de köpt på sig för mycket scenutrustning på ett och samma år, om jag inte minns fel. Jag tror dock de flesta fordringsägarna fick tillbaka sina pengar, sen körde festivalen vidare med samma ägare. De har aldrig ställt in.

    Årets festival kröns av de giriga kapitalistgubbarna i KISS på Sveriges nationaldag. Enligt Genusfolkets definition på ‘bäst’ så är Sweden Rock bäst på att boka manliga akter. Det som helt bevisligen lockar publiken. Själv har jag nästan cykelavstånd dit, så det är svårt att hålla sig borta.

  8. På tal om tidiningarnas kultursidor, så hittade jag det här i dagens NT:

    Under rubriken “Kvinnor, kvinnor, kvinnor” skriver någon vid namn Ywonne Sahlberg: “I 58 program ska lyssnarna få höra 30 kvinnor och 30 män. Eftersom det i två program blir två män som turas om vid mikrofonerna, blir det kvinnlig dominans sett till antal program, 30-28, till kvinnornas favör”.

    Vilken lysande slutledningsförmåga Ywonne Sahlberg besitter, inte sant! Och vilken enastående relevans resonemanget har, för visst är det här ett gigantiskt genomslag för Sveriges nertystade kvinnor!

    I artikeln intervjuas även någon programchef som värper ur sig den här pärlan: “När Sommar startade var det nästan bara män i kostym som pratade i radio”. Nu undrar jag bara varför mäns kädsel i radio alls tillmäts någon betydelse. Jag skulle kunna ana någotslags tanke bakom ifall det hade stannat vid ordet män, men “män i kostym” är nog rena fetischismen.

    Mot bakgrund av tidigare aktiva missförstånd i andra ämnen: För min egen del spelar det inte så stor roll även om 70 % hade varit kvinnor, så länge de inte tjatar med sitt lågintelligenta feministeri.

  9. Verkar vara nåt sorts radikalt grupptänk angående Beyonce.

    Dagens arena om att Beyonce bör bli den nya musikförebilden istället för Bruce Springsteen:
    http://www.dagensarena.se/innehall/arbetarrorelsen-behover-ett-nytt-soundtrack/
    Mest bara skumt att sossarna tror på Rörelse-godkända förebilder.

    Sydsvenskan:
    http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/masri-visst-ar-beyonce-feminist/
    http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/kronika-beyonce—en-god-feministisk-forebild/

  10. Pingback: Viktiga grejer « Toklandet

Comments are closed.