Pappor som själviska bonusfigurer

Jag noterar med viss ängslan att SvD Näringsliv visar tecken på ett feministiskt övertagande (vilket ännu inte gäller för ledarredaktionen – jag är dock nyfiken på vilka eventuella förändringar som kan komma att ske med Tove Lifvendahl som nytillträdd politisk chefredaktör).

I dagens SvD Näringsliv har man under korta nyhetsnotiser (sid 7, pappersutgåvan), valt att publicera en relativt stor rubrik (för en liten notis angående att TT skriver om Försäkringskassans siffror för föräldralediga män under sommaren). Man har tillfrågat genusforskaren (eller “pappaforskaren”, som man kallar honom i SvD) Roger Klinth, och gjort rubrik av hans kommentar till siffrorna:

“Pappan är mer en bonusfigur som kommer in när det passar honom”.

Det dryper av feministiska och genusvetenskapliga fördomar i uttalandet. Inga funderingar kring att pappor kanske tar ut mer föräldraledighet mitt i semestern, därför att det bättre passar mammans vilja – eller familjens samlade ekonomi. Men när man förstår vem Roger Klinth är blir ju uttalandet föga överraskande (det sorgliga är snarare SvD’s helt okritiska publicering av påståendet). I grunden handlar det (som alltid), att utmåla män och pappor som överordnade och själviska – som glider omkring och gör som det passar dem (i motsats till kvinnor och mammor).

Så här skriver Tanja Bergkvist om Klinth i en intervju i Corren:

”Själv är Klinth inte bara ordförande  i Forum för genusvetenskap och jämställdhet vid Linköpings Universitet utan även projektledare för den nya lärarutbildningen, där han troligtvis själv får ganska stort utrymme att framföra och implementera sitt eget budskap på kommande lärargeneration. Klinth ingår även i styrelsen för Nationella sekretariatet för genusforskning”

Läs också mer om Roger Klinth på Aktivarum (från 2011).

5 thoughts on “Pappor som själviska bonusfigurer

  1. Som jag skrev hos toklandet:
    Först klagar feministerna på att män inte tar ut tillräckligt mycket föräldraledighet men när de nu gör det så är det tydligen under fel tid av året. Naturligtvis skall oktober-februari vara den tid på året som män skall vara föräldralediga. Då blir det jämställt som jämställdhetsfeministern skulle ha sagt ;-).
    Dessutom är det spännande att forskaren säger att män förlänger sin semester när de tar ut föräldraledigheten i anslutning till sommarsemestern. Annars brukar de väldigt noga påpeka att det inte är någon semester för kvinnorna när de tar ut sin föräldraledighet.
    Kan säga att jag personligen inte skulle anse att det är semester för något kön att ta hand om barn,blöjbyte,tvätt,städning och handling..

    Vill också säga att jag har upplevt att de flesta av mina kvinnliga kollegor med barn också förlänger sin “semester” vid något tillfälle genom att ta ut föräldradagar.

    • Pelle2
      Jaha,det var alltså semester jag hade under 8 månader 1980 när jag var pappaledig för att ta hand om min förstfödde son, att hustrun sedan tog 100% på nästkommande 2 flickor och jag här avstod föräldraledighet, det föll sig så i livet.

      Rick | August 6, 2013 at 6:44 am
      Avbeställt abonnemang.
      Desperata tidningar, det är meningslöst att argumentera redaktionella saker med försäljarna.
      Min kritiska synpunkt till återkommande säljare har varit myndigheters och organisationers tillgång till redaktioners öron där motfrågor uteblir.
      Alla media är i stort en anslagstavla med latterep som fylland.
      De som insistrar ställa frågor är gubbslem, så illa är det.

  2. Pingback: Dagens snackisar | Bashflak

  3. SvD försöker gång på gång få mig att återvända som prenumerant. De verkar desperata, för jag få både telefonsamtal och brev. Jag meddelade dem i samband med att jag sade upp min prenumeration för ett tag sedan att jag kan återkomma, men först den dag då genustramset trappas ner – eller att man åtminstone börjar ställa relevanta motfrågor från redaktionens sida.

    Beträffande lediga pappor i augusti, så tror jag varje förälder med barn i åldern 5 – 8 år vet att barnens sommarlov och ens egen semester inte är lika långa. Barnen kan alltså få tillbringa augustidagarna på egen hand ifall man inte tar ut föräldraledighet. Hur svårt är egentligen detta att inse?

Comments are closed.